"Echte meisjes in de jungle" - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Stephanie Moerman - WaarBenJij.nu "Echte meisjes in de jungle" - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Stephanie Moerman - WaarBenJij.nu

"Echte meisjes in de jungle"

Door: stephanieafrika

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

30 Maart 2012 | Zambia, Lusaka

Lieve allemaal!

Woensdag 28 maart de dag van vertrek voor 2,5 maand!! Eigenlijk niet voor te stellen als je langste vakantie gemiddeld 10 tot 14 dagen is. Het afscheid nemen zag ik dan ook het meest tegenop, je kijkt al zolang tegen deze reis aan en dan wil je ook gewoon gaan op een gegeven moment en dat moeilijke moment het liefst overslaan.

Rond 17.00 waren we dan echt door de douane en waren we met z''n 2en, ons avontuur kon beginnen!!!! Allereerst hebben we onze euro's maar even gewisseld voor amerikaanse dollars, die euro's zien we waarschijnlijk voorlopig niet meer, wel gek maar zelfs dit vind ik dus al leuk.
Aangezien we pas om 18.00 moesten boarden hebben we nog even snel een fastfoodhap gehaald bij de Burger King, omdat ons avondeten pas in onze 2e vlucht op ons stond te wachten.

Bij het inchecken op Schiphol hadden we per ongeluk apart ingecheckt,waardoor we bang waren dat we niet naast elkaar zouden zitten. En bij de eerste vlucht richting Frankfurt was het dus al raak Kim en ik zaten apart, allebei in het midden, tussen twee mannen!! Gelukkig voor ons was het dus maar een uurtje vliegen. Aangekomen op Frankfurt moesten we snel opschieten want tussen het landen en het inchecken naar Johannesburg zat maar 20 minuten en we moesten dus nog een aardig stuk lopen! In de rij wachtend om te boarden waren wij ervan overtuigd dat wij weer niet naast elkaar zouden zitten. Kim had namelijk stoel K en ik had stoel H, we wilde wel gaan proberen om wat te ruilen, aangezien het ruim 10 uur vliegen was en als je dan naast een vreemde zit komt er van slapen weinig en kan je niet goed gezellig met elkaar kletsen.
Gelukkig bij aankomst bij de stoelen bleken de stoelen dus wel naast elkaar te zitten, wat een rare logica is K en H naast elkaar, maar we waren er erg blij mee. We bleken ook allebei een prive tv voor te hebben, waar dus ook spelletjes opgespeeld konden worden. Echt heel grappig. Het eerste uur hebben wij dan ook schiet spelletjes gespeeld en memory., hilarsch! Na redelijk te hebben gegeten in het vliegtuig zijn we film gaan kijken. Er was genoeg keuze aan films o.a. War Horse, New years eve, the girl with the dragon tattoo maar uiteindelijk hebben we voor de Hangover 2 gekozen. Lekkere komedie dus.
Over heel de nacht gezien hebben we helaas erg weinig geslapen , ondanks onze slaappil. Gebroken kwamen we dan ook aan in Johannesburg! Bang waren we een beetje dat onze backpacks niet aan waren gekomen gezien het overstappen, maar dit bleek helemaal goed gegaan te zijn! Na een paar winkeltjes te hebben gekeken op het vliegveld zijn we gauw ergens gaan zitten. En hebben we gewacht om in te checken voor onze volgende en gelukkig ook de laatste vlucht van onze heenreis richting Livingstone. Het was een redelijk groot vliegtuig en we zaten misschien met 25 mensen als het niet minder is, lekker rustig dus.
Aangekomen op het vliegveld van Livingstone ( 1 landingsbaan en een 1 huisje) stapte we uit het vliegtuig de sauna in. De gevoelstemperatuur was rond de 40 graden en dat terwijl het op Johannesburg helemaal niet warm was en het wel Nederland leek. Liepen we daar dus met onze lange broek en sjaal om, even wennen dus en snel wat uittrekken.
Na het zonder problemen kopen van het Business visum hebben we ons backpacks opgezocht, gelukkig waren ze ook hier aangekomen. Buiten werden we opgewacht door een man van het hostel 'Jollyboys backpackers' waar wij de eerste 4 dagen gaan verblijven. Met een busje werden we naar de plek van bestemming gebracht. Onderweg hiernaar toe keken we onze ogen uit. Overal waar we keken zagen we mensen lopen. Veel kinderen in schooluniformen. Ook zagen we een vrouw die een krat droeg op haar hoofd, Geweldig!! Echt zo;n andere wereld waar je in terecht komt!

Eenmaal aangekomen in het backpackers hostel werden we verwezen naar onze dorm, we delen onze kamer met 6 andere “backpackers”. Het hostel ziet er allemaal erg leuk uit, overal staan van die loungebedden , er is een lekker zwembad en een leuke bar, heel chil dus allemaal.

Met 2 van onze roomies hebben we al gauw contact gelegd. Twee duitse meiden, Barbara en Hilke, die hier al wat langer verblijven. Onze engelse taal werd gelijk op de proef gesteld, maar met z'n 2en kwamen we er goed uit! We zijn met hun de plaatselijk supermarkt gaan opzoeken, en deze is groter dan we hadden verwacht! Na de nodige boodschappen te hebben gedaan zijn we met z'n vieren wat gaan eten. Helaas door de reis en de geweldige malaria pil, had ik erg last van mijn maag en was ik erg moe dus heb ik niet erg van het eten kunnen genieten. Maar ik genoot er wel van dat we al gelijk onze eerste avond met twee andere meiden aan het eten en lekker aan het kletsen waren.
Terug bij het hostel aangekomen stonden we lekker onze tanden te poetsen toen Kim het op een gillen zetten, de eerste 'grote' spin was gezien, ongeveer 4 a 5 cm en hij had ook nog een kleine vriend. Zolang zoiets niet te dichtbij mij komt dan vind ik het best maar ik moet hem niet in mijn bed opeens tegen komen want dan wordt ik wel gek haha. Kim heeft hem maar even gelijk op de foto gezet, onze 1e 'grote' spin ben benieuwd hoeveel er volgen....

Na een redelijke nacht, was ik vanochtend nog steeds niet helemaal de ouwe en we besloten dan ook lekker in de zon bij het zwembad onze verhalen te gaan schrijven/tikken. Eenmaal ingesmeerd en onze spullen te hebben uitgestald begon het opeens te regenen. Een aardige tropische regenbui met wat onweer erbij dusss ; het regenseisoen is helaas nog niet helemaal voorbij....

Gelukkig komt nu alweer de zon door en is het gelijk alweer rond de 30 graden geen probleem dus af en toe zo regenbuitje.

Straks gaan we weer even een boodschapje doen voor de aankomende 2 dagen samen met een ander Nederlands meisje die we net hebben leren kennen. Zij is al 6 maanden onderweg in haar uppie, erg knap vinden kim en ik. Wij zijn namelijk erg blij dat we elkaar hebben en dat we alles wat we meemaken kunnen delen met elkaar!!! Het is wel gaaf om van dit meisje te horen wat ze allemaal al beleefd heeft en ze kan ons ook goed helpen met dingen zoals een sim-kaart regelen dus ook erg handig!!

Morgen gaan we waarschijnlijk naar de Victoria Falls, vanuit het hostel kunnen we gratis met een busje erheen dus dat is makkelijk, ik heb er erg veel zin in en ben benieuwd naar wat ik zal gaan zien.

Waar we nog erg aan moeten wennen hier:
Uit onze backpack leven, we zijn alles heel de tijd kwijt, we willen nu ook nog niet teveel uit pakken aangezien we maandag naar het vrijwilligershuis vertrekken. Daar kunnen we ons waarschijnlijk wel wat meer settelen voor 5 weken :)
Aan de koelkast hier in het hostel wat helemaal volgepropt is met eten van iedereen en waar je je naam op moet zetten.
En aan het betaalmiddel naast de US dollars hier de ''kacha'' , 7000 kacha is ongeveer 1 euro dus het lijkt echt bizar veel wat je moet betalen maar eigenlijk valt het dus hartstikke mee! Het internet voor een uur is 10000 kacha dus ongeveer 1 euro 20

Nou dit was het voor nu wel even, geniet van jullie weekend en tot het volgende verhaal!!!!

Veeel liefs xx Steef

• 30 Maart 2012 - 15:19

Wilma:

super, Steef!! Het is hier trouwens weer "winter" in Nederland!! Ha,ha koud hoor!!
    liefs uit Maassluis!!

• 30 Maart 2012 - 15:20

Michelle:

Suuuuuuuper steeef! Helemaal geweldig om te horen dat alles goed is gegaan. En helemaal super dat je ook heerlijk nog met ons kan what's-appen!!!!!
    ENJOY schat!
    xx

• 30 Maart 2012 - 15:48

Marjolein V D:

He Steef!
    Wat fijn dat je er nu echt bent! Kan me voorstellen dat je op en duur gewoon weg wilt.. en nu zit je er! Super gaaf! Ben ook erg benieuwd naar wat foto's.. Hoe je daar leeft en vast de hele mooie natuur.
    Geniet ervan meis!
    Liefs, Marjolein

• 30 Maart 2012 - 16:14

Iris:

Steeffie!! Jaaahoor je eerste reisverslag, super leuk om te lezen zeg (lekker voor in de trein ;-))! Ben blij dat jullie veilig zijn aangekomen, prima reis achter de rug! En wen maar lekker aan al die vieze beesten, haha. Net ook lekker gekletst op Whatsapp, hoe bizar is dat, haha!! Lieve schat ga er van genieten, rust lekker uit van de reis en heeel veel plezier en succes met jullie vrijwilligerswerk!
    Dikke kus xx Ier
    En oja, geniet van het zonnetje!!

• 30 Maart 2012 - 16:42

Rianne:

Heey Steef!

Wat een verhaal.. jullie hebben al leuke dingen meegemaakt. Maar er staat nog een heleboel op jullie te wachten. Heel veel plezier! & ik ben nu al benieuwd naar je volgende verhalen!

Liefs Rian

• 30 Maart 2012 - 16:48

Ilse:

Lieve Steef (en Kim),

Wat leuk om jullie verhaal te lezen! Je bent niet alleen heel ver weg, je klinkt ook nog eens heeeeel ver weg ;) Zal wel even wennen zijn in die nieuwe wereld daar! Wat stoer dat jullie die spin 'overleefd' hebben! Gezellig die contacten met de Duitse meisjes en het Nederlandse, je Engels wordt lekker op de proef gesteld! Hopelijk heb je snel niet meer zo'n last van die Malariapil en kun je voluit genieten!
    Ik blijf je volgen!!!

Liefs xxxx

• 30 Maart 2012 - 16:59

Rebecca:

Steef! Je eerste verhaal!
    Echt gek om te lezen dat je al zoveel nieuwe dingen ziet en doet. Lijkt gelijk zo ver weg, terwijl je pas een paar dagen weg bent !
    Goed om te horen dat alles goed gegaan is met vliegen en de backpacks ;)
    En errg gaaf om te merken dat jij ons gewoon Whatsppt !

Schat, geniet ervan :)
    xx

• 30 Maart 2012 - 17:21

Carla En Martin:

Jambo Steef ,
    Helemaal geweldig, ik/wij ga/gaan je volgen op waarbenjij.nu
    En geniet lekker van alle indrukken, en vooral van het heerlijke weer, hier lopen we
    weer met winterjassen!!

groeten Mart en Car

• 31 Maart 2012 - 17:57

Jacqueline:

Hey Steef,

Je eerste verslag, leuk om te lezen! Het avontuur is nu echt begonnen!
    Veel plezier!
    xxx

• 01 April 2012 - 17:29

Wendy:

Heey Steef!
    Goed om te horen dat jullie veilig zijn aangekomen! Nu gaat het echt beginnen allemaal. Morgen al lekker naar jullie vrijwilligershuis. Spannend! Ik ben heel benieuwd wat jullie daar allemaal gaan meemaken. Vast en zeker hele mooie dingen! Ik kijk nu al uit naar je volgende reisverslag :)

Liefs Wenn

• 03 April 2012 - 10:13

Vera:

Hi lieverd,

Wat goed om je eerste verhaal te lezen!
    En dat alles goed is gegaan ... wat een opluchting!

Gister zijn jullie naar het vrijwilligershuis gegaan toch?
    Ben benieuwd!!!!

Ik denk aan je meissie,

LOVE YOUUUUU XX

• 03 April 2012 - 12:35

Marleen:

Steeeefie! Je eerste echte reisverslag, wat héérlijk om te lezen en wat hebben jullie al een hoop meegemaakt!
    Een beetje late reactie op jullie verhaal, maar gelukkig had ik je al even gesproken op whatsapp :)
    Inmiddels zijn jullie weg uit Jollyboys en begonnen aan jullie vrijwilligers avontuur, ik ben zo benieuwd hoe jullie het vinden! Ik kijk nu alweer uit naar het volgende verhaal!!
    Heel veel succes en plezier en houd ons op de hoogte :)

Geniet geniet geniet!!!
    Dikke kus xx Mar

• 03 April 2012 - 17:27

Petra:

Hey Steef!!
    Wat leuk om je eerste reisverhaal te lezen!
    We gaan je volgen hoor! ;-)
    Heel veel plezier en lekker genieten!
    Xx Petra

• 05 April 2012 - 08:17

Celinde:

Hoi Stephanie,
    Wat leuk om je reisverslag te lezen!!! Handig inderdaad als je al snel contacten legt en hulp kan krijgen met plaatselijke dingen. Enjoy!
    Groetjes, Celinde