Het paasweekend en nieuwe projecten!!! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Stephanie Moerman - WaarBenJij.nu Het paasweekend en nieuwe projecten!!! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Stephanie Moerman - WaarBenJij.nu

Het paasweekend en nieuwe projecten!!!

Door: stephanieafrika

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

11 April 2012 | Zambia, Lusaka

Op donderdag was het voor ons tijd om heel de dag home based care in Natebe te doen! We waren ingelicht dat we veel water,een pet en zonnebrand mee moesten nemen en goede wandelschoenen aan moesten doen! Ook moest natuurlijk de medische rugzak weer mee, ik had de tas met drinken en eten en Kim de medische tas, zo was het mooi verdeeld! Na met het busje naar de plaats van bestemming gebracht te zijn, waren we echt beland in de middle of nowhere, een super mooi uitgestrekt landschap met bomen en af en toe een paar hutjes! We moesten daar nog even wachten op de caregivers, caregivers zijn mensen die in het gebied waar ze wonen het aanspreekpunt zijn voor zieke mensen. Lyda was vandaag onze caregiver en zij wist dus langs welke mensen we moesten! Ons groepje bestond uit Brie, Cynthia, Lyda, Kim en ik. We gingen op pad en kwamen al gauw bij een erg zieke man, waarvan ze dachten dat hij gister al overleden was en vandaag toch weer ging ademen, heftig dus!! Brie die adviseerde om zo snel mogelijk naar het ziekenhuis te gaan, we kwamen er namelijk niet echt achter wat de man precies mankeerde omdat hij niet praatte en niet reageerde. We vroegen aan de mensen die bij de man waren of ze vervoer hadden om de man naar het ziekenhuis te brengen, dit was er dus niet! Brie heeft uiteindelijk geregeld dat het spoed vervoer van het ziekenhuis kwam maar hoe lang dat nog heeft geduurd dat weten we niet want daar konden we niet op blijven wachten! De rest van de patiënten die wij vandaag hebben gezien hadden klachten variërend van maag,hoofd en rugpijn klachten ook kwamen we patiënten tegen met verschijnselen van malaria en tuberculose, die dus geadviseerd werden naar de kliniek te komen voor een test en medicijnen! Tussen de hutjes zat trouwens elke keer zo'n 15/30 minuten lopen in de warme zon, maar het is geen straf want het uitzicht is geweldig en de ervaring om zo te werken en de mensen een klein beetje te helpen overheerst!!! Na een lange dag (8.30 - 17.30) waren we dan ook moe en vies maar voldaan!! En konden we weer naar het toilet haha want we wilden niet in de bosjes tussen de beesten, wat me trouwens herinnert aan de slang die we vandaag ook hebben gezien!!!
Na deze indrukwekkende dag begon voor ons het paasweekend!!! Heerlijk 4 dagen vrij om lekker bij te komen en wat leuke activiteiten te ondernemen!

Op vrijdag begonnen we met een relax ochtendje bij het zwembad waarna we s'middags gingen high tea-en met een stuk of 10 vrijwilligers Onderweg naar de high tea wees onze taxichauffeur ons opeens op 3 olifanten langs de weg, super gaaf!!! Omdat we aan het rijden waren, waren ze helaas in een oogwenk weer voorbij maar wat een grote, kicke beesten zijn dat zeg, ik kan niet wachten tot dat ik ze weer zie! Het geeft echt een kick als je zulke beesten in t wild ziet dus dat wordt nog wat op de safari :)!! Bij het Royal Livingstone Resort aangekomen keken we ons ogen uit, het is namelijk een 5 sterren hotel aan de Zambezi rivier, Superrr luxe en een geweldig indrukwekkend uitzicht!! De high tea was dan ook heeerlijk, zoveel lekkers!!! We zaten echt mega vol hierna, En gingen toen het resort verder bekijken en wachten op de sunset! Wat we verder tegen kwamen op het resort waren kleine lieve aapjes, hertjes, zebra's en een giraffe!!!!! Je begrijpt wel mijn dag kon niet meer stuk, de sunset was 'amazing' en met de groep was het super gezellig! En alsof het nog niet genoeg was zijn we hierna naar de Vic Falls gelopen voor de Lunar Rainbow, dit zie je maar 1x per maand met volle maan! Je ziet de regenboog in het water van de watervallen door het licht van de volle maan, pretty special i think!
Zaterdag lekker rustig aan gedaan, bij de supermarkt en de markt geweest en in de avond lekker uiteten en stappen met een aantal vrijwilligers! We zijn bij café Zambezi wezen eten met 6 vrijwilligers, en de naam zegt het al Zambiaans eten:)! Ik moest en zou natuurlijk krokodil gaan proeven en nam dan ook een Croc burger, het smaakte goed, het lijkt op kip maar dan iets krokanter! Voor we trouwens ons eten kregen moesten we wel ons geduld bewaren, het duurde 1,5uur, Afrika time!! After dinner zijn we ons klaar gaan maken voor een avondje stappen, we gingen naar de Fezbar met alle vrijwilligers, het was erg gezellig en de muziek was niet alleen maar Zambiaans, ook fijn :)! Ook hebben Kim en ik 'Beer Pong' gespeeld tegen 2 gasten, de inzet was een drankje dus daar gingen we voor ENN we wonnen!! Die gasten konden er niet zo goed tegen dat ze tegen 2 meiden hadden verloren, dat was wel mooi om te zien!
Zondag was uitslaapdag en tevens 1e paasdag, wel raar want dat krijg je hier wel minder mee maar om 12 uur hebben we met z'n alle van een heerlijke paasbrunch kunnen genieten; pancakes! In de middag hadden Erin, Brie en Hannah (projectleiders etc) Eieren verstopt in het huis, met z'n alle gingen we dus druk op zoek, dit bracht het paasgevoel wel een beetje omhoog:)! In de avond zijn we nog wezen eten bij de Fezbar, en kregen we een tradionele show/ dans te zien, erg leuk om te zien dat ze vooral dansen met hun kont.
En toen was het alweer maandag, laatste dag van het lekkere lange paasweekend, en we moesten vroeg uit de veren, 8 uur startte onze fietstour, met 10 vrijwilligers en een gids gingen we op pad! Het was heerlijk even lekker te fietsen, dat kan je dus al zo snel missen haha!! We gingen door de Bush Bush maar ook door dorpjes en langs de zambezi rivier! In de dorpjes komen al die kids aanrennen en roepen 'Mzungu, Mzungu' ( dit betekent blanken, had ik volgens mij nog niet eerder gezegd?!) het zijn zulke schattige kids en ze vinden het al zo geweldige als je even een 'high five' geeft! De gids leidde ons ook naar een school, hij vertelde ons dat de school was gebouwd met het geld dat de fietstour sinds 2001 binnen bracht!! Erg cool om te horen vond ik, zeker omdat deze fietstour echt heel gaaf was om te doen en nu weet ik dus ook dat het geld goed terecht komt :)! Na 4 uur fietsen was ik wel aardig verrot goed dus dat we nog even een middagje konden bijkomen!!

Dinsdag begonnen de projecten weer, en ik had er zin in, ik wilde weer wat nuttigs doen :)! Deze ochtend begon ik in maramba's clinic, hier heb ik baby's gewogen, zo lief!!! Ik denk dat ik er wel 50 in mijn handen heb gehad. Ook doe je gelijk wat administratie, je kijkt welke vaccins de baby's al hebben gehad en welke ze nog moeten krijgen, brave het medische stafflid deed ook gelijk een 'health talk' dit is een soort klinische les over een bepaald onderwerp dit keer ging het over borstvoeding! Kim gaat zo'n health talk deze week ook geven met 2 andere vrijwilligers in de kliniek, misschien ben ik volgende week aan de beurt!! In de middag had ik reading club bij Nakatindi dit had ik vorige week ook gedaan alleen was het toen geen vakantie, we kwamen nu bij de school aan en er was geen kind te zien. Onze chauffeur zei toen oke, we doen plan B, hij ging weg met z'n bus en wij dachten 'oké en nu?' na ongeveer een kwartier kwam die terug met een busje vol met kinderen, erg grappig! Dit keer heel de tijd met de kids gelezen, ik vond het wel erg vermoeiend want je moet zoveel geduld hebben bij sommige!! S'avonds na de fish&chips de film 'Hitch' gezien. En toen was het alweer woensdag in de ochtend stond Maramba's old people's home op de planning, dit kan je een soort verpleeghuis noemen. Ik vond het leuk om te zien hoe het hier er aan toe ging, wel moesten we eerst 1.5uur wachten omdat ze eerst nog moesten eten maar het was gezellig met de vrijwilligers waarmee ik was, lekker gekletst!! Van 9.30 - 11.00 hebben we ongeveer 13 patiënten gezien, waarvan we er wel 6/7 naar de kliniek hebben gestuurd voor medicijnen of om zich verder te laten onderzoeken. De kliniek zit namelijk vlakbij dus medicijnen deelde we hier niet uit zoals bij home based care. Het waren lieve, oudere mensen die ook veel respect voor je tonen :). In de middag stond voor mij sportproject op het programma samen met nog 2 andere vrijwilligers gingen we er heen, met de kinderen hebben we een aantal spelletjes gespeeld, ook gingen ze lekker aan mijn haar zitten. Ze vinden ons haar namelijk erg bijzonder...
Deze week hebben Kim en ik trouwens geen project samen, wel knap vonden wij maar dat komt dan volgende week wel weer!!
Ik hoop dat jullie mijn verhaal niet weer te lang vonden, ik heb geprobeerd iets minder uitgebreid te vertellen ;).
Mailtjes van jullie vind ik erg leuk om te lezen, wat jullie zoal gedaan hebben en bezig houd!! Blijf dit dus vooral lekker sturen.
Succes iedereen met zijn bezigheden en alvast een goed weekend gewenst natuurlijk het is tenslotte alweer bijna donderdag!

Veel liefs vanuit livingstone, xxxx
Steef

  • 12 April 2012 - 07:45

    Yvette/activity Int:

    Superleuk om te lezen. Fijn dat jullie het naar jullie zin hebben! Geniet ervan ;-). Groetjes, Yvette.

  • 12 April 2012 - 17:26

    Ronald:

    Wejowwwww te kick allemaal leukie...
    Echt gaaf al die verhalen...

    Geniet ervan dames
    Kus

  • 12 April 2012 - 19:12

    Ina:

    Wat een belevenissen in een paar weken tijd, Steef! Erg afwisselend voor jullie en voor ons
    geweldig leuk om te lezen.Zo ben je arts, dan weer iemand van de mobiele polikliniek,dan
    lerares en ook backpacker die enorm van de mensen en landschappen geniet!
    Houden zo maar, veel plezier in je bezigheden en vrije tijd.
    Liefs van Sjaak en Ina.

  • 12 April 2012 - 21:58

    Mirjam:

    Schattiee!!

    Wauw wat gaaf weer om te lezen allemaal! Lijkt me ook zo bizar dat je het ene moment in the middle of nowhere bent en het andere moment op de bank de film hitch aan het kijken bent of in een vijf sterren hotel aan de high tea zit! Wel bijzonder dat je op deze manier beide kanten van Afrika kunt meemaken! Kon de auto niet nog even achteruit voor die olifanten;) hoef je btw niet zover voor te reizen je kunt hier ook gewoon naar Beekse bergen gaan haha;) Hoe is het landschap daar, dat je lekker gefietst hebt? Heb eigenlijk geen idee of ze daar heuvels/bergen of iets dergelijks hebben..!? Ben benieuwd naar de rest van je foto's,deze zien er iig wel gezellig uit!

    Geniet ervan!! En groetjes aan Kim!

    Liefssxxx

  • 13 April 2012 - 07:47

    Joëlle:

    Als je 't maar laat om minder uitgebreid te vertellen hoor, ik vind 't het echt supergaaf om al die verhalen zo uitgebreid te kunnen lezen!!
    Wel grappig dat je de ene keer met de 'oudjes' bezig bent en de andere keer weer met baby's wegen en nóg een andere keer aan 't sporten ben met kindertjes!
    Jij ook alvast fijn weekend eh ;-), die je vast ook wel weer heel goed zal besteden met allemaal leuke dingen :)
    dikke kuss!!

  • 13 April 2012 - 17:36

    Judith:

    Hey Steef!

    Wat een leuke verhalen zeg, geweldig! Het kan me niet uitgebreid genoeg.. ;)
    Ook erg leuk om te lezen dat je bij jollyboys was en royal livingstone, bij die laatste was ik namelijk ook geweest in de tijd dat we in jollyboys zaten...bizar!!! Een high tea heb ik toen alleen ff gemist, luxe hoor.
    Ook leuk dat je door je vrijwilligerswerk zo in contact komt met de bevolking, bijzonder.
    Geniet er nog van en zet m op!!

    xx Juut

  • 13 April 2012 - 19:29

    Jacqueline:

    Hey Steef,

    Heb nu pas tijd gehad om je verhaal te lezen, maar wat een geweldig verhaal weer! Echt super om te lezen!
    xxx

  • 15 April 2012 - 16:11

    Marleen:

    Lieve Steef! Wo.. wederom heel erg onder de indruk van je verhalen!!
    Wat maken jullie een hoop mee zeg! En inderdaad heel gaaf om die verschillende projecten te doen, jullie zien wel echt heel veel! Van een oude man die op sterven na dood is tot een heerlijk klein zwart kindje in je armen of lekker sporten met die kids, echt heel gaaf!!
    Ga vooral door met het schrijven van deze heerlijke verhalen, wij genieten allemaal mee!
    Ik lees ook echt je enthousiasme en blijheid in je verhaal, doet me goed om te horen dat je zo erg geniet :)
    Groetjes aan Kim en geniet van alle avonturen die jullie nog gaan meemaken!

    Dikkekus Marrie
    Ps: die foto's.. :) :)

  • 17 April 2012 - 10:49

    Karen:

    echt super om te lezen stephanie!!
    zo leuk dat je mee kan werken met de medical projecten. echt super!
    en lekker gefietst, aha, dat maakt me wel jaloers hoor :-) grappig he hoe je
    zulke dingen zo snel kan missen.
    ik ga je ook effies mailen!

    doeg,
    karen

  • 17 April 2012 - 17:57

    Petra:

    Hey Steef!

    Wat een gave dingen doe je allemaal zeg!!
    Blijf vooral zo uitgebreid vertellen, dat is hartstikke leuk om te lezen!
    Veel plezier xx

  • 18 April 2012 - 12:07

    Ilse:

    Steeffie!

    Wat maak je een hoop superleuke dingen mee! En wat bijzonder! Bedenk met net dat je al 3 weken weg bent, de tijd vliegt!! Bij jou vast helemaal!!!
    Die high-tea ziet er trouwens heel lekker uit! Heb je nog ideetjes opgedaan voor als wij weer home-made aan de slag gaan? ;)
    Geniet nog lekker! ennn gelukkig is 't weer bijna donderdag =D

    XXX

  • 22 April 2012 - 14:42

    Lilly:

    schrijf je verhalen maar lekker lang hoor steef je maakt zo veel mee.. het is leuk om te lezen dus je bent er zo door heen..
    ben benieuwd naar je volgende verhaal..
    xxx

  • 22 April 2012 - 16:01

    Ansje :

    Heey Stephanie, weer leuk om je verhaal te lezen. Wat doen jullie goed werk!

    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stephanie

Welkom allemaal op mijn waarbenjij.nu, Over een kleine twee weken vertrek ik richting afrika voor 2,5 maand. Dit doe ik niet alleen maar samen met kimberly (kimberlyboone.waarbenjij.nu)! We zijn allebei net afgestudeerd als HBO-Verpleegkundige en gaan de eerste paar weken van onze reis vrijwilligerswerk doen met Activity International. 's ochtends doen wij een medische project en 's middags een community project. Na 5 weken vertrekken wij richting Kaapstad om daar een week bij te komen en lekker te relaxen vervolgens gaat onze reis verder met een Safari van Kaapstad naar Johannesburg dit gaat via Namibie,Botswana en Zimbabwe. Hierna vliegen we via Dubai naar Amsterdam, In dubai verblijven wij ook nog 3 dagen. Gedurende onze reis zal ik reisverhalen plaatsen met wat ik allemaal mee maak :) Veel Leesplezier! Liefs

Actief sinds 14 Maart 2012
Verslag gelezen: 1502
Totaal aantal bezoekers 21202

Voorgaande reizen:

28 Maart 2012 - 09 Juni 2012

Afrika!

Landen bezocht: