Bwanji, Mu li bwanji!!!!!!! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Stephanie Moerman - WaarBenJij.nu Bwanji, Mu li bwanji!!!!!!! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Stephanie Moerman - WaarBenJij.nu

Bwanji, Mu li bwanji!!!!!!!

Door: stephanieafrika

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

22 April 2012 | Zambia, Lusaka

Het betekent hallo, hoe gaat het? 
En nog een weetje; Zambia heeft 13 miljoen inwoners en ze hebben hier 72 talen!!! Gelukkig kunnen de meeste hier in Livingstone dus wel een beetje Engels vanwege het toerisme wat hier komt voor de Victoria Falls, en tijdens ons werk worden we dus ook soms begeleid door een tolk!! 

Zo 'back to business' wat heb ik afgelopen week allemaal gedaan:
Op donderdag stond voor mij home based care in libuyu op het programma, samen met inge(vrijwilliger), mulope ( staff/tolk) en adams (caregiver) gingen we op pad, wat ik gelijk zag aan de huisjes, de tuintjes en het gebied, dat het een stukje rijker was dan bijvoorbeeld het gebied maramba, waar ik de week ervoor was geweest!! De mensen zagen er ook iets verzorgder uit! Het was een leuke ochtend waarbij ik samen met Inge aan de hand van de klachten medicijnen uit schreef en af en toe mensen adviseerde naar de kliniek te gaan! Adams woont in dit gebied en liet ons ook nog even zijn huisje zien en zijn moestuin, hier had hij zoete aardappelen, rode pepers, koffie bonen  en nog wat andere groenten! Mulope liet ons ook nog een school zien welke gebouwd is door vrijwilligers van african impact, wel gaaf wij gaan namelijk ook tijdens ons verblijf werken om een nieuwe school te bouwen! Volgende week ga ik daar aan mee werken, ben erg benieuwd wat ik moet gaan doen! In de middag heb ik op de boerderij geholpen samen met Tobias en Rachel en nog wat local people, het was heerlijk warm dus heb op mijn eigen tempo wat maisplanten en wat onkruid weggehaald, ook mocht ik wat rode pepers plukken en heb ik wat planten/ gewassen bewaterd. Ik vond het niet erg om even fysiek hard te werken aangezien de andere projecten je echt mentaal soms slopen!! Na dit hadden we nog een activiteit staan voetballen en 'braaien' of te wel bbq-en! Ik was erg aan het twijfelen of ik wel moest gaan voetballen ik had er wel zin in namelijk, maar ik heb het uiteindelijk niet gedaan vanwege het risico om door mijn enkel te gaan, ik heb namelijk niet mijn braces meegenomen en het veld zit hier vol met kuilen! Maar toen ik Kim, Mieke en Inge (de meiden die gingen voetballen) zo bezig zag begon ik weer te twijfelen, dus misschien probeer ik het volgende keer toch even ;), eigenwijs ja! Maar dit terzijde ik heb wel lekker gezellig gekletst met Cynthia en selina langs het voetbalveld over echte meidendingen haha! Toen het te donker was om nog verder te voetballen was de uitslag 3-3, nog geen winnaar dus! Maar we konden gelukkig wel aanvallen, we hebben heerlijk kip,worst en krokodil gegeten en ook wat lekkere salades, wel was het erg spicy, gelukkig ben ik al wel wat gewend doordat ik al een aantal jaren bij de familie Bruins eet, die ook bijna elke maaltijd met sambal eten :)!
En toen was het alweer vrijdag laatste dag van de week, samen met Cynthia ben ik naar de kliniek gegaan, welk gebied ben ik even kwijt, maar we hebben wat vitals gedaan en moesten nu de gegevens registreren bij het baby wegen, dit houdt in dat je het gewicht opschrijft en kijkt wanneer de baby welke vaccinatie moet krijgen, het was een goeie ochtend, af en toe wat chaotisch! Ik merk wel dat je wat voorkeur krijgt voor bepaalde klinieken of home based care projecten ;). Maramba's clinic is namelijk een stuk drukker en je zit middenin die groep mensen je werk te doen dus best wel benauwend en warm, in deze kliniek zaten we veel relaxer! In de middag had ik after school!! De eerste keer voor mij en ook de eerste en laatste keer dat ik een project had met kristinn(aardige gast uit IJsland!), het was zijn allerlaatste project na 6 weken vrijwilligerswerk, hij had aangegeven dit als laatste project te willen. Ik had al gehoord dat after school heel erg leuk was om te doen maar ook erg vermoeiend, dus ik was erg benieuwd! Met een mand vol spullen gingen we op pad! Daar aangekomen waren er al een aantal kids aan het spelen. Van een touw die we in twee bomen knoopte maakte we een schommel,  dus deze heb ik natuurlijk even uitgeprobeerd al gauw kwamen er een paar kleine jochies me duwen haha heel hard natuurlijk dus ik moest me goed vasthouden! Ik heb verder nog touwtje gesprongen, gefrisbeet (?), met een elastiek bezig geweest ( spel van vroeger: erin,erop, eruit, kippenkruid!) en een soort lulletje gespeeld, het was een soort jongens tegen de meisjes, erg leuk!!! En ze hebben mijn haar nog erg mooi gevlochten haha, erg schattig alleen af en toe trokken ze echt heel hard!! Ook maakte een meisje een opmerking naar Cynthia en mij dat we dik waren en vroeg hoe we dat deden, wat we aten, echt heerlijk die eerlijkheid! Om 16.00 was het klaar ik was gesloopt en erg vies maar het was erg leuk!!! 
En toen was het dus al weer weekend en zaten er gewoon al weer 2 weken op van de 5 weken vrijwilligerswerk die we doen, toch wel snel gegaan hoor misschien ook doordat het paasweekend er tussen zat maar toch..
Vrijdagavond gingen we onverwacht nog even naar de Fezbar, de cocktails waren namelijk 2 voor de prijs van 1!! Dus daar hebben we even van geprofiteerd ( strawberry daquiri, mojito's etc.), we betaalde hier dus 20 000 kacha voor 2 cocktails wat dus 3 euro is ongeveer!! We konden zaterdag  lekker uitslapen want we hadden niet echt iets gepland! Wel hebben we even een work out gedaan in het zwembad, een half uur baantjes getrokken, we gaan het elke dag even bij houden althans dat willen we, eens zien wat er van terechtkomt! Savonds zijn we lekker bij de Italiaan gaan eten waar ik heerlijke lasagne op heb. Savonds zijn we weer even naar de Fezbar gegaan wat weer erg gezellig was! Zondag weer de baantjes getrokken en even bij de local market geweest verder gewoon lekker opgeladen voor weer een week werken! 
Maandag de dag van aankomst en vertrek!! 3 vrijwilligers vertrokken en we mochten 4 nieuwe vrijwilligers verwelkomen! Wel gek want het lijkt echt alsof wij hier al zo lang zijn en ook qua band met de groep die je opbouwt in zo'n korte tijd, is echt leuk! Ben benieuwd hoe de 4 nieuwe vrijwilligers zijn, het is ook erg leuk om weer wat nieuwe mensen te leren kennen namelijk! Het is trouwens 1 Nederlander, 1 Duitser, 1 Zwitserse en 1 Belgische! En morgen komt er nog een jongen aan waar ik woensdag al gelijk een project mee mag gaan doen dus ben benieuwd!
Vandaag in de morgen trouwens naar de kliniek in libuyu geweest samen met Kim, was niet echt een succes, het registreren was bij elke patiënt weer anders de man die het ons moest uitleggen die had ook niet echt geduld voor ons, wat vrij uniek is in Afrika denk ik maar goed wij werden er een beetje moedeloos van en waarschijnlijk die man ook van ons! In de middag tijd voor reading club, waar ik niet echt naar uit keek, het is niet echt mijn favo project! Maarr goed toen we aankwamen was de school dus dicht en er was niemand te zien na nog even gewacht te hebben stelde ik voor om bij het bouw project te helpen maar hun hadden een ander idee wij konden wel even wat opruimen in het huis! Uiteindelijk was dat ook gezellig, samen met selina en Kim hebben we een lekker muziekje aangezet en mochten we door de boeken van de reading club spitten om de slechte boeken er tussenuit te halen, ook hebben we het allemaal weer netjes neergezet, tijdens de teammeeting in de middag kregen we een compliment dat het er erg goed uit zag, dus daar doe je het voor hè! 

Op Dinsdag heb ik home based care in libuyu nog een keer gedaan, hier hebben we ook vooral lol gehad met yuyi die wat nootjes en oliebollen voor ons kocht en uit een boom een soort mini appels haalde, het is leuk om zulke dingen te proeven want het smaakt allemaal net even anders dan thuis!! We hebben vandaag ook onze baantjes gezwommen en in de middag mocht ik samen met Cynthia, marionne en Kim de health talk voorbereiden! We hebben allemaal een onderwerp gekozen en deze uitgewerkt! Op woensdagochtend was het dan zo ver de health talk bij maramba's old peolple's home, presenteren in het Engels, je snapt wel dat de zenuwen aanwezig waren! Ik had trouwens het onderwerp diabetes wat het was en hoe je de symptomen van een lage en hoge bloedsuiker kan herkennen! Er waren uiteindelijk zo'n 25 ouderen aanwezig, de health talk ging goed, met af en toe een strubbeling in de uitspraak van sommige woordjes ;)! Smiddags het building project, wat me erg leuk leek omdat 2 gasten op maandag hadden geverfd en daar had ik ook wel zin in, helaas voor mij mochten we stenen sjouwen haha lekker zwaar werk dus ,ook hebben we nog wat cement gemixt. Savonds potje yahtzee gespeeld en weer op tijd richting bedje want op donderdag was het tijd voor een hele dag home based care in natebe! Met een volgeladen bus gingen we weer op pad, vandaag niet zoveel gelopen als vorige keer maar zo'n dag sloopt je wel, maar het blijft gaaf om te doen! Wat hoogtepunten; we hadden opgeven moment een kliniek op de treinrails echt heel bizar, brave deed daar nog een soort van kleine operatie bij een kind, die had een geïnfecteerde wond op haar voet en brave ging even met zijn schaar het viezige wegschrappen/knippen! Wel erg zielig hoor, dat kind verging van de pijn! Bij een patiënt thuis kregen we ook nog een watermeloen nadat we ons werk hadden gedaan, op dat moment konden we dat wel gebruiken, het smaakte heerlijk! Na deze lange dag dus ook nog wezen voetballen, ik weet niet waar ik de energie vandaan heb gehaald maar heb het toch nog even 1,5uur gedaan, was erg lang geleden voor mij dus moest wel even wennen aan hoe hard het er aan toe ging haha, en ik deed natuurlijk wel beetje voorzichtig en gelukkig ging het dus goed!!! Vrijdag was Mieke jarig, we hadden een mooie slinger gemaakt en deze opgehangen!! Hierna richting projecten, Kim en ik hadden weer home based care dit keer in mwandi, maar hier waren amper patiënten wat we niet heel erg vonden want we zijn toen naar de mwandi school gegaan om te kijken hoe de holidayclub er aan toe ging ( project van de teachers hier), we hadden geluk want Mieke was net haar heerlijke cake aan het trakteren, we hebben dus ook even lekker meegesnoept! Smiddags heb ik after school gedaan waar ik weer een hoop spelletjes heb gedaan! Na dit middagproject hadden we ook nog afgesproken met brave om met de medische vrijwilligers naar het ' livingstone hospital' te gaan kijken! Ik was erg benieuwd hoe dit zou zijn!!!! En of je nou wil of niet je gaat toch vergelijken met Nederland hoor en dan is dit wel een totaal andere wereld hoor!! 20/30 mensen op een zaal, mannen en vrouwen nog gescheiden, een cultuur waar er nog op wordt gekeken naar de verpleging en de dokters, de ramen staan hier gewoon overal open, ik zag een spin, een sprinkhaan,een salamander en een mierenhoop gewoon dus in de kamers!!!! Tja niet echt te vergelijken dus, ik denk dat iedereen dit even moet zien/ weten om de gezondheidszorg in ons land meer te gaan waarderen en niet alleen de gezondheidszorg natuurlijk er zijn zoveel meer dingen die ik iig nog meer ga waarderen in Nederland :)! En toen was het zaterdag, de elephant back safari stond gepland om 10 uur werden we opgehaald!!! En toen we arriveerde in het national park zagen we ze hoor, een stuk of 10 olifanten!!!!!! Zoooo gaaffff en na een intropraatje gingen we hoor, we waren met 7 vrijwilligers en we hadden allemaal onze eigen olifant!! We hebben ongeveer een uur gewandeld, ook in het water en hierna hebben we de olifanten ook nog gevoerd!! Het was zo'n bijzondere en geweldige ervaring, terwijl ik dit schrijf krijg ik gewoon weer kippenvel, echt iedereen die dit leest; als je de kans hebt om het te doen, grijp hem dan!!! Kim en ik hebben trouwens ook een video er van gekocht kunnen we nog lekker nagenieten!! Verder hadden we trouwens een pakket sochtends de olifanten en smiddags de sunset cruise (weer!), dit keer met ongeveer 12 vrijwilligers, het was weer erg relax en gezellig, ook zagen we dit keer nog wat meer; 4 hippo's, een krokodil en een olifantje! Blijft leuk ;)! Vandaag zondag gelukkig een dag om uit te rusten, wat maar goed is ook want iedereen is aardig brakk! Kim, Inge, selina en ik gaan wel nog even wat pannekoeken bakken voor een aantal vrijwilligers! Morgen gaat de ene laatste week in van het vrijwilligers werk zo bizar hoe snel het ook weer kan gaan, maar ik blijf genietennn!!!!
Lieve allemaal, succes allemaal met de bezigheden, ik hoop dat ik jullie even heb laten ontspannen met mijn verhaal want wat is Nederland soms een stressvol wereldje hè ;)!

Veel liefs uit livingstone,
xxxxxxxxx

  • 22 April 2012 - 19:16

    Jacqueline:

    Wow Steef, wat een geweldige belevenissen weer! Supergaaf!! xxx

  • 23 April 2012 - 11:07

    Rianne:

    Wauw Steef wat een ervaringen! Super gaaf die foto dat je op de olifant zit:D

    Have fun!

    Liefs Rianne

  • 23 April 2012 - 16:05

    Ann..:

    Ey schat!!
    Super gaaf je verhaal, ik ga je van de week een mailtje sturen over alles wat mij hier bezighoud :-P!!
    KusS Love U

  • 23 April 2012 - 20:46

    Joëlle:

    Sister!!

    ik had je verhalen gister al wel gehoord via Skype, maar toch blijft het leuk om ook nog ´s de verhalen hier te lezen, echt kick hoor!! Bizar inderdaad hoe snel het gaat eh?!
    Blijf lekker genieten want je hebt helemaal gelijk wat betreft ons stressvolle kikkerlandje ;-)

    Dikke kuss!!

  • 24 April 2012 - 15:59

    Marleen:

    Lieve Steef!

    Wow, wat een heerlijk verhaal. Ik heb echt weer vol verbazing zitten lezen wat jij daar allemaal doet!
    Al die verschillende dingen bij je vrijwilligerswerk, dat maakt het wel heel afwisselend! Je ziet zoveel en maakt zoveel mee.. Ik ben er stil van!!
    Opereren op de treinrails, medicijnen voorschrijven, cement malen, engelse voorlichting geven, achterop de rug van een olifant door het water, krokodil eten.. Ménnn, wat gaat er nog meer komen?

    Blijf vooral zo hard genieten als je nu doet, dan doen wij dat ook van jouw verhalen :)

    Heeeeeeeel veel plezier en een dikke kus, xxxx Mar

  • 25 April 2012 - 09:31

    Ier:

    Lieve Steef,
    Ik zit nu op mn werk je hele verhaal te lezen.. krijg er gewoon kriebels van! Zo onwerkelijk als ik die foto's zie, dat jij nu daar zit en al die mooie dingen doet! Ik vind het echt heel gaaf om te lezen, dat je die mensen zo helpt en de manier waarop het daar allemaal gaat. Realiseer je toch maar weer even hoe goed wij het hebben hè.. zal jij wel 3x zoveel hebben dat gevoel!

    En je hebt krokodil gegeten, ielll! haha hoe was dat!! En op een olifant, wauw!! Die foto's erbij zijn echt gaaf, blijven doen!! Maken al je verhalen nog bijzonderder.
    Wel heeeel raar dat je er niet bent hoor, met Koninginnedag! Moeten die meiden het zonder je doen met alle drankjes en hapjes ;). Wel lief je Whatsappje, we maken er weer een hele mooie dag van!

    Lieve steef, Goooooooo Goooooooo GO for it :) Liefsxx Ier

  • 28 April 2012 - 09:25

    Papa Paul:

    Geweldig verslag Steef. Wat doe je daar veel! Kan jou daddy niet een weekje overkomen??

  • 28 April 2012 - 12:03

    Connie:

    Hee steef, heb niet alles gelezen maar het is duidelijk dat jullie supergoed werk doen. Nog heel veel plezier, nu je vrijwilligerswerk er bijna op zit. geniet ervan. Groetjes !!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stephanie

Welkom allemaal op mijn waarbenjij.nu, Over een kleine twee weken vertrek ik richting afrika voor 2,5 maand. Dit doe ik niet alleen maar samen met kimberly (kimberlyboone.waarbenjij.nu)! We zijn allebei net afgestudeerd als HBO-Verpleegkundige en gaan de eerste paar weken van onze reis vrijwilligerswerk doen met Activity International. 's ochtends doen wij een medische project en 's middags een community project. Na 5 weken vertrekken wij richting Kaapstad om daar een week bij te komen en lekker te relaxen vervolgens gaat onze reis verder met een Safari van Kaapstad naar Johannesburg dit gaat via Namibie,Botswana en Zimbabwe. Hierna vliegen we via Dubai naar Amsterdam, In dubai verblijven wij ook nog 3 dagen. Gedurende onze reis zal ik reisverhalen plaatsen met wat ik allemaal mee maak :) Veel Leesplezier! Liefs

Actief sinds 14 Maart 2012
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 21205

Voorgaande reizen:

28 Maart 2012 - 09 Juni 2012

Afrika!

Landen bezocht: