Last two weeks working as volunteer!!! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Stephanie Moerman - WaarBenJij.nu Last two weeks working as volunteer!!! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Stephanie Moerman - WaarBenJij.nu

Last two weeks working as volunteer!!!

Door: stephanieafrika

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

03 Mei 2012 | Zambia, Lusaka

Week 4 van het vrijwilligerswerk is alweer aangebroken, de tijd gaat hier zo snel, waarschijnlijk gewoon omdat ik hier zoveel verschillends doe, af en toe moet ik echt nadenken wat ik de dag ervoor ook alweer voor project had!! En daarom is het echt goed dat ik ook mijn eigen dagboekje bij hou want anders vergeet je zo veel! En voor we het weten zitten we dan al gewoon in het vliegtuig naar kaapstad voor ons volgende avontuur, dus deze twee weken ga ik nog even keihard genieten van het werk, het land en de vrijwilligers!! 

Maandag ben ik met kim naar dambwa clinic geweest, hier kregen we eerst heel netjes een rondleiding,hierna de vitals gedaan waarbij opgeven moment onze 3 thermometers er mee stopte, wij overal vragen in die kliniek of er nog 1 beschikbaar was maar er was er gewoon geen 1 te vinden!! Wat best wel lullig was want bij de kinderen wordt alleen de temperatuur gemeten, en die konden we toen dus mooi niet meer helpen! Smiddags Cynthia uitgezwaaid die 3 weken bij ons was en Katie uit Engeland verwelkomt! In het middagproject naar maramba's old people's home gegaan om bingo, memory en andere spelletjes te spelen met de oudjes! Ik had zelf ook de taak op mij genomen om de oudjes op de foto te nemen en een interview met ze te doen voor de fotomuur daar, deze moest namelijk bijgewerkt worden. Was best grappig om te horen wat hun favorieten eten en drinken was en wat ze het liefst deden; meeting and talking with mzungu's ( het ontmoeten en praten met de witte/ Blanken mensen!! Toch leuk om aan zoiets mee te helpen! In de teammeeting van die middag vooral gesproken over aankomende vrijdag, er komt dan een groep van 25 nederlanders, deze hebben de school deels gefinancierd die bij mwandi gebouwd wordt op dit moment, helaas hebben we ook gehoord dat het kids zijn van 16,17 jaar met 4 leraren, beetje jong dus maar we zullen zien! Dinsdagochtend libuyu clinic weer gedaan, waar Kim en ik niet erg naar uitkeken gezien de vorige keer maar uiteindelijk viel het alles mee, we hebben weer wat vitals gedaan, registraties gedaan van het baby wegen en we hadden even brutaal gevraagd of we even mochten kijken hoe de dokter hier te werk ging, wat eigenlijk erg leek op ons 'home based care' werk alleen deze dokter had meer medicijnen beschikbaar (antibiotica's etc) en deed af en toe wat lichamelijk onderzoek! Wat eigenlijk best erg was, was dat die dokter meer geinteresseerd was in ons en hoe het bij ons in Nederland allemaal ging, dan dat die oog had voor de patient die binnen zat! Maar het was een aardige Dok en denk dat ie niet ouder was dan 30, vrij jong dus! In de lunch Inge uitgezwaaid die ook 3 weken bij ons was, wel gek hoor om die mensen uit te zwaaien waarmee je toch best close ben geworden in zo'n korte tijd! In de lunch ook maar weer wat wasjes gedaan, helaas moet dat ook af en toe gebeuren, ook maar weer even de work out gedaan in het zwembad om vervolgens in de middag de health talk voor te bereiden voor donderdag met Kim, Tobias en katie! In de Avond nog een film gekeken met de vrijwilligers wat ook erg relax is na een vermoeiende werkdag! Woensdag was een erg chille dag ik had sochtends MOPH, wat inhield dat we pas om 10 uur begonnen na eerst 1,5uur in de zon gewacht te hebben totdat de oudjes hadden gegeten hierna f in een uurtje met ons nederlandse tempo 20 patienten er door heen gejaagd, brave wist niet wat hem overkwam, hij moest namelijk vertalen voor ons ;)! Ook zagen we hier een nestje met 7 jonge hondjes, super lief!!!! En hebben we even met 10 man een auto aangeduwd omdat deze niet wilde startte, ook een erg lachwekkende ervaring! Smiddags YCTC ( Young Community Training Centre) hier was ik nog nooit geweest dus had er zin in even wat nieuws! Dit project was eigenlijk bijna hetzelfde als after school alleen met wat oudere kinderen, wel relax dus want die gaan meer dr eigen gang en dus niet aan je haren zitten of aan je hangen of op je springen haha af en toe is dat echt even lekker en ik heb dus lekker yahtzee gespeeld en gekletst met Tobias en Kim! 
Savonds was het weer tijd voor de malariapil, heb er de laatste weken minder last van als in het begin, af en toe wat rare dromen en wat licht in mijn hoofd, maar dat kan ik aan ;)! Donderdag was het tijd voor mijn 2e health talk dit keer in maramba's clinic waar zo'n 70 moeders waren met baby's!!!! Even iets meer dan de vorige keer dus! Tobias begon eerst met het onderwerp 'diarree' hierna mocht ik met  het onderwerp ' uitdroging' en Kim ging hiermee verder, vervolgens stelde Katie vragen aan de moeders over de vaccinaties van de baby's!! Het was wat pittiger dan de vorige keer aangezien je nu wat meer reactie krijgt vanuit het publiek en je echt hard moet praten, maar het was weer gaaf om te doen en mee te maken!! Hierna begon het baby wegen, Kim en ik wilde dit graag doen dus we begonnen met volle enthousiasme maar na zo'n 100 baby's ( er waren inmiddels dus nog meer moeders gekomen) dan ben je er wel even klaar mee haha!! Maar ze blijven echt super schattig!! Heb ook aangegeven dat ik dit in me laatste week zeker nog een keer wil doen :). Wat trouwens opvalt is dat de navelstreng bij veel baby's niet echt goed is afgeknipt, de kids hebben vaak nog een soort slurf van zo'n 4/5 cm lang en 2/3 cm dik!! Smiddags reading club bij mwandi met Mieke en Katie, we hadden zo'n 20 kids wat goed te over zien was!! Het was het laatste project van Mieke en tevens haar laatste dag/ Avond. Na de projecten dan ook naar het voetbal/volleybal veld gegaan. Dit keer volleybal gespeeld voor de verandering was leuk!! hoe langer we het speelde hoe beter ons team werd (Selina,Kim,ik en een local!) hierna weer lekker een braai gehad en bij ons huis nog een laatste wijntje gedronken met Mieke!! Vrijdag home based care in linda, dit gebied had ik nog niet eerder gedaan dus dat maakt het leuk, weer nieuwe omgeving en nieuwe mensen! Eerst een half uur gelopen totdat we de eerste patient zagen, maar het was een heerlijk gebied, leek een beetje op natebe lekker uitgestrekt, het voelt echt als de middle of nowhere waar je dan loopt! Vandaag een patient gehad met  erge hypertensie 215/115, ze had er normaal pillen voor maar die waren al een maand op en ze was dus niet op het idee gekomen om nieuwe te halen bij de kliniek, ook dronk ze slechts 1 glas water per dag, waarop brave dan de watertherapie adviseerd, wat niet meer betekent dan het oefenen van water drinken, minstens 8 glazen per dag! Kim en ik kijken elkaar dan af en toe aan van je drinkt toch gewoon als je dorst heb en dat is wel vaker dan 1 glas per dag ?? zeker met de warmte hier ;). Bij het laatste huis aangekomen waren er opeens 3 patienten dus we zeiden tegen brave we moeten wel een beetje tempo maken want het was al bijna 11uur en we wilde Mieke nog wel even uitzwaaien en we moesten onze visa's verlengen voor 12en!! Uiteindelijk was brave dus niet snel, hoe verassend, en waren Kim en ik een beetje sikkeneurig over het feit dat we Mieke niet meer zagen!! We kwamen denk om 11.50 aan bij het huis en Mieke stond toch nog buiten, doordat haar busje het had begeven, uiteindelijk toch nog snel afscheid kunnen nemen dus ( haar vliegtuig vertrok 13.15!). Ook konden we onze visa's nog verlengen ook al waren we dus eigenlijk te laat! Laatste project van de week was weer after school, lekker spelletjes gespeeld en weer zat kinderen die op me sprongen en aan mijn haren hebben getrokken, Nice!! 
En toen was de rust dus voor bij!!!! de groep van 25 nederlanderenid gearriveerd vandaag en dat is wel even wennen zoveel mensen opeens ( en dan ook nog 16jaar en nederlands!). Ik denk dat onze laatste week er wel iets anders uit gaat zien als de weken hier voor!! 
In het weekend niet heel veel gepland, lekker drankje doen en bij het zwembad uitrusten. De grote groep gaat genoeg excursies doen zo hebben wij het zwembad nog een beetje voor ons zelf voor onze work out!!! Op zaterdag middag wel weer de high tea gedaan met een aantal vrijwilligers wat weer erg lekker en relax was!!! Alleen ben ik deze middag wel bestolen door een klein aapje, we zaten met onze tafel vlakbij de deur en dat aapje kwam dus razendsnel naar binnen en pakte mijn spinaziequiche haha!! Echt brutaal die beesten! Na het eten weer lekker over het resort gewandeld en hier weer zebra's, hippo's en 3 giraffes gezien :)!! Giraffes zijn ook echt heel gaaf vind ik!
Na dit alles nog heerlijk de sunset gezien met een heerlijke cocktail! Savonds ben ik lekker avondje thuis gebleven, wat erg relax was een keer en het mooie was dat ik dus zondag erg vroeg wakker was en van 9-12 alleen bij het zwembad lag te genieten terwijl iedereen dus een katertje had... Zondagavond Mexicaans gaan eten wat erg lekker was, nachos als voorgerecht en hierna een lekkere crispy chicken wrap op! 
Maandag koninginnedag of te wel hier queensday!!! Ik had op zondag al een mooi kroontje gemaakt maar eerst moest er dus gewerkt worden, samen met Katie naar libuyu kliniek gegaan voor een ochtendje vitals, in de middag hebben we de health talk voorbereid voor woensdag bij de oudjes!! Toen Kim en ik daar mee klaar waren zijn we ons gaan bodypainten om toch echt dat koninginnedag gevoel een beetje te krijgen!! We hebben mooie foto's gemaakt hiervan! Savonds vond er een pool party plaats die Kim en ik georganiseerd hadden, alle vrijwilligers, de staff en de groep uit Nederland deden mee, we hadden lekkere muziek , drankjes en schmink! En opgeven moment werden er spelletjes gedaan zoals; een estafette met een ballon die tussen je benen zat en dan aan elkaar doorgeven zonder je handen dus te gebruiken, of met een lepel een ei goed  en snel naar de overkant brengen!! Na dat de groep pubers (sorry maar dat zijn ze echt!) een beetje naar bed waren, zijn we de jacuzzi ingedoken wat erg relax was, opgeven zat ik heerlijk te genieten met een glas champagne!!! Kim en ik hebben een erg leuke avond gehad, we hebben er echt samen nog een leuke koninginnedag van gemaakt maarr het blijft natuurlijk wel anders dan in Nederland ;).
Dinsdag waren we dus vrij omdat het labour day was in Zambia, helemaal niet erg na zo'n zware Avond! Lekker even bijgekomen!! 
Woensdag ochtend de health talk gedaan waar wel 10 oudjes aanwezig waren haha, hoge opkomst dus zeker als je het vergelijkt met de laatste keer dat we het deden in maramba's clinic!! We waren vroeg klaar en dus zijn we nog even naar maramba's clinic gelopen om daar te helpen met vitals en de files opzoeken!! De files opzoeken was mijn eerste en laatste keer gelukkig, het is echt vreselijk om een file van een patient te zoeken als het totaal niet geordend staat!! Smiddags YCTC waarbij we op het begin een opkomst hadden van 2 kinderen na een half uurtje waren het er gelukkig een stuk of 20, we speelden  yahtzee, memory, wie is het en deden wat puzzels! Vanavond laatste keer nshima waarschijnlijk, dus ook even van genieten natuurlijk!!
Donderdag was de home based care natebe en Kim en ik hadden aangegeven dat we de ' long walk' wilde doen, nou dit hebben we geweten ik denk dat we wel 25 km hebben gelopen van 10 tot half 2, volop warm was het maar we hebben er van genoten!! Ik heb vandaag brave geassisteerd met een kleine operatie, hij ging even een wrat wegsnijden in iemands oor en ik mocht het hoofd en het oor vasthouden haha, echt bizar hoe en die vrouw gaf bijna geen kick!
Yuyi die had vandaag ook even zijn eten voor vanavond vastgesteld, hij kocht een levende kip en die ging dus mee met ons in de bus, gelukkig wel vastgebonden maar toch raar om dat zo te zien! Maar verder was het weer een heerlijke dag, ook nog even gevoetbald trouwens en dit keer gewonnen!!! 
Morgen dan echt de laatste dag werken echt wel een bizar idee dat we hier 5 weken zijn geweest en nu gewoon weg gaan!!! We gaan morgen nog even afscheidsfeestje doen en dan vliegen we zaterdag naar kaapstad!!!  Ben wel benieuwd of het echt een stuk kouder voor ons aanvoelt daar, aangezien het daar dus rond 20-25 graden nu is en het hier heel de week 34graden was, morgen nog even keihard van genieten dus!! Maar ik heb wel heeeeel veel zin in kaapstad, spreek jullie vanuit daar weer!!! 
Bedankt voor alle reacties weer, is echt heel leuk om te lezen en ook om jullie bezigheden af en toe te horen!!! 

Veel liefs xxxx 

  • 03 Mei 2012 - 19:04

    Wendy Tas:

    Mooi verhaal weer Steef! Zo leuk om te lezen. En wat hebben jullie al veel megemaakt zeg. Echt heel gaaf! Veel plezier morgen met jullie laatste dagje als vrijwilliger. Zal ook wel een beetje dubbel zijn, want jullie hebben het zo naar je zin daar en dan moet je weer weg! Maar jullie avontuur gaat gewoon weer verder :) Goede reis alvast naar Kaapstad en daar weer lekker verder genieten van alles! xx Wenn

  • 04 Mei 2012 - 09:23

    Rebec:

    Steef ! Wat gek dat het zo snel gaat allemaal ! Je maakt ook zo veel mee :) Echt super gaaf om te lezen allemaal en de foto's. Wel gek, om Koninginnedag daar te vieren, maar jullie hebben dr wat leuks van gemaakt zo te zien ;)
    Jammer dat je vrijwilligerswerk erop zit, maar alvast een goede reis en ik kijk uit naar je verhalen over Kaapstad !

    Geniet ervan xx

  • 04 Mei 2012 - 17:08

    Joëlle:

    Nou, nou, wat een verhaal weer, KICK!!
    wel gek inderdaad dat je nu gewoon Zambia gaat verlaten, had je vandaag nog een leuke laatste dag??
    Vliegse morgen (we gingen aan elkaar denken eh, als we allebei in 't vliegtuig zitten ;-)) en heeel veel plezier in Kaapstad, maar ik weet héél zeker dat dat wel gaat lukken!!

    Hele dikke kus!!

  • 04 Mei 2012 - 18:11

    Saskia:

    Hey Steef! Wat een leuke verhalen allemaal. Ik ben ze van jou en kim even aan het nalezen want ben er in Australië niet echt aan toegekomen. En tja, wat moet je nu anders doen he in dat koude kikkerlandje, Brrr!!
    Maar echt superleuk om alles te lezen en jullie foto's te zien. Ik ben benieuwd wat jullie straks allemaal nog gaan beleven in kaapstad en jullie verdere rondreis.
    Superveel plezier nog en we spreken elkaar!!

    Xx Sas

  • 14 Mei 2012 - 07:35

    De Groep Pubers:

    Super leuk om te lezen Steef,
    Ik hoop dat jullie nu wel van jullie rust kunnen genieten.
    lekker met die champagne genieten van de safari.
    we vonden jullie ook erg leuk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stephanie

Welkom allemaal op mijn waarbenjij.nu, Over een kleine twee weken vertrek ik richting afrika voor 2,5 maand. Dit doe ik niet alleen maar samen met kimberly (kimberlyboone.waarbenjij.nu)! We zijn allebei net afgestudeerd als HBO-Verpleegkundige en gaan de eerste paar weken van onze reis vrijwilligerswerk doen met Activity International. 's ochtends doen wij een medische project en 's middags een community project. Na 5 weken vertrekken wij richting Kaapstad om daar een week bij te komen en lekker te relaxen vervolgens gaat onze reis verder met een Safari van Kaapstad naar Johannesburg dit gaat via Namibie,Botswana en Zimbabwe. Hierna vliegen we via Dubai naar Amsterdam, In dubai verblijven wij ook nog 3 dagen. Gedurende onze reis zal ik reisverhalen plaatsen met wat ik allemaal mee maak :) Veel Leesplezier! Liefs

Actief sinds 14 Maart 2012
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 21205

Voorgaande reizen:

28 Maart 2012 - 09 Juni 2012

Afrika!

Landen bezocht: